Plan de nursing - Exemplu

Diagnostic de Nursing


 
Diagnosticul de Nursing :
-  Este o prezentare a problemei de sanatate a unui pacient potenţial sau real, care rezultă din analiza
de date prelevate, a situatiei modificarilor/schimbarilor in starea sa de sanatate.
- O situaţie care descrie problemele reale sau potentiale ale unui pacient, pe care o asistentă medicală le poate identifica şi pentru care ea poate dispune intervenţii specifice pentru a-i menţine starea de sănătate, pentru a reduce, elimina sau preveni modificarile.
- Este rezumatul problemelor de sanatate pe care nursa il face cu privire la starea unui pacient,
rezumat pe care îl foloseşte să comunice profesional starea de fapt.
- Identifica problemele de sănătate ale Pacientului care pot fi rezolvate/prevenite, prin intervenţii, delegate (colaborand cu medicul si echipa medicala) şi independente (decizii proprii).
PACIENTUL (nu asistenta) este punctul central al procesului de asistenţă medicală.
- Procesul de asistenţă medicală implică analizarea starii pacientuilui în orice moment.
- În scopul de adaptarii procesului de îngrijire a pacientului, pentru a identifica problemele de sanatate ale pacientului, aveţi nevoie de datele de evaluare obiective şi subiective. Apoi, va trebui sa formulati un diagnostic de nursing pentru fiecare dintre aceste probleme ale pacientului.
- Puteţi sa va prioritizati problemele din planul de formulare şi obiective în funcţie de ABC-ul şi Ierarhia Nevoilor a lui Maslow.
Diagnosticele de Nursing sunt scrise în format "PES" : * "P" vine pentru problema
* "E" vine de la ETIOLOGIA sau cauza problemei
* "S" este Semne si simptome ale problemei

1. Plan de nursing - exemplu

Nevoia
Diagnostic de nursing
Obiective
Interventii
Evaluare
1) Nevoia de a respira
P:  Dispnee
E:  Dureri precordiale
S:  Oboseala la efort, respiratie anevoioasa
- asez pacientul în pozitie confortabila;
- învat pacientul tehnici de relaxare;
- sa evite efortul fizic, stresul;
- suplinesc pacientul în
satisfacerea
- altor nevoi, aerisesc încaperea;
-pregatesc pacientul pentru ecografie
autonome:
- asez pacientul în pozitie confortabila;
- învat pacientul tehnici de
 relaxare; sa evite efortul fizic, stresul;
- suplinesc pacientul în satisfacerea
altor nevoi, aerisesc încaperea;
- pregatesc pacientul pentru ecografie 
delegate:
-continua tratamentul
+ Nitropector 2tb/zi 
- Pacientul prezinta o
respiratie normala











































NEVOIA FUNDAMENTALA
DIAGNOSTICUL DE NURSING
OBIECTIVE
INTERVENTI
EVALUARE


AUTONOME
DELEGATE
                                                                                                                                                                                               



























Problema - Etiologie - Semne
Nevoia 1
Diagnostic de nursing
Obiective
Interventii
Evaluare
autonome
delegate
Nevoia de a avea o buna circulatie
P: Circulatie inadecvata
E: Supraîncarcarea patului vascular
S: Valori crescute ale TA, puls perceptibil, usoara tahicardie
Pacientul sa prezinte circulatie adecvata
- asigur repausul la pat al pacientului
- fac psihoterapie pacientului
- masor si notez si functiile vitale în F.O.
- asigur conditiile optime de temperatura si aerisesc salonul
- învat pacientul sa renunte la obiceiuri daunatoare (fumat, alcool);
- sa aiba o alimentatie boga-ta în fructe si zarzavaturi;
- sa reduca grasimile si clorura de sodiu din alimentatie
- pregatesc materialele 434g69e necesare pentru recoltarea probelor de laborator si însotesc pacientul în sala de recoltari
- la indicatia medicului recoltez sânge pentru: HLG,VSH, acid uric, creatinina, uree sanguina, glicemie, colesterol, ionograma;
- examen sumar de urina;
- pregatesc pacientul pentru: examene radiologice; EKG;
- administrez: Nifedipin 3tb/zi
Pacientul prezinta circulatie adecvata

Nevoia 2
Diagnostic de nursing
Obiective
Interventii
Evaluare
autonome
delegate
Nevoia de a respira
P: Dispnee
E: Dureri precordiale
S: Oboseala la efort, respiratie anevoioasa
Asigurarea unei respiratii normale
- asez pacientul în pozitie confortabila;
- învat pacientul tehnici de relaxare; sa evite efortul fizic, stresul;
- suplinesc pacientul în satisfacerea altor nevoi, aerisesc încaperea;
- pregatesc pacientul pentru ecografie
- continua tratamentul +Nitropector 2tb/zi
Pacientul prezinta o respiratie normala

Nevoia 3
Diagnostic de nursing
Obiective
Interventii
Evaluare
autonome
delegate
Nevoia de a se alimenta si hidrata
P: Dificultate în respectarea regimului
E: Necunoasterea etiologiei bolii
S: Consum de alimente interzise, mese neechilibrate
Pacientul sa-si însuseasca suficiente cunostinte în legatura cu alimentele permise si interzise
- învat pacientul sa evite consumul de alcool,sa aiba o alimentatie bogata în fructe, zarzavaturi;
- regim hipolipidic si hiposodat;
- asigur hidratarea corespunzatoare;
- explorez gustul si obiceiul alimentar al pacientului;
- servesc pacientul cu alimente la o temperatura moderata, la ore regulate;
- las pacientul sa-si aleaga alimentele dupa gust, respectând contraindicatiile regimului
- continua tratamentul
Bolnavul respecta regimul alimentar



Nevoia 4
Diagnostic de nursing
Obiective
Interventii
Evaluare
autonome
delegate
Nevoia de a evita pericolele
P: Anxietatea
E: Durerea
S: Facies crispat, frica, neliniste, insomnie
Diminuarea anxietatii
- asigur pozitie antalgica
- linistesc pacientul
- învat pacientul notiuni despre boala, tehnici pentru reducerea anxietatii
- asigur legatura pacientului cu familia prin vizite frecvente
- favorizez adaptarea pacientului la noul mediu
- încurajez pacientul sa comunice cu cei din jur, sa-si exprime emotiile, frica, opiniile
- asigur conditii de mediu adecvate
- continua tratamentul
Pacientul afirma o stare de bine fizic si psihic

Nevoia 5
Diagnostic de nursing
Obiective
Interventii
Evaluare
autonome
delegate
Nevoia de a se misca si a avea o buna postura
P: Postura inadecvata
E: Durere,
Dispnee
S: Dificultate de schimbare a pozitiei
Pacientul sa nu prezinte complicatii ca: escare,
anchiloze, contracturi
- schimb pozitia pacientului la 2 ore, masez locul expus escarelor la fiecare schimbare a pozitiei
- asigur igiena tegumentelor,a lenjeriei de corp si de pat
- învat pacientul pozitia adecvata -semisezând pentru dispnee
- continua tratamentul
Pacientul nu prezinta complicatii

Nevoia 6
Diagnostic de nursing
Obiective
Interventii
Evaluare
autonome
delegate
Nevoia de a dormi si a se odihni
P: Insomnie
E: Crize de angina pectorala, anxietate
S: Somn întrerupt, agitat, superficial,
oboseala,
neliniste
Pacientul sa beneficieze de somn corespunzator calitativ si cantitativ
- învat pacientul sa practice tehnici de relaxare, exercitii respiratorii
- observ si notez orarul somnului, gradul de satisafacere a celorlalte nevoi
- asigur un climat de liniste si confort
- aerisesc salonul
- favorizez odihna pacientului prin suprimarea surselor care-i pot determina disconfortul
- continua tratamentul
Pacientul beneficiaza de un somn corespunzator





Nevoia 7
Diagnostic de nursing
Obiective
Interventii
Evaluare
autonome
delegate
Nevoia de a fi curat, îngrijit,
de a avea tegumente si mucoase integre
P: Carente de igiena
E: Anxietate,
tulburari de gândire
S: Dezinteres fata de masurile de igiena, nu se piaptana, degaja miros dezagreabil
Pacientul sa aiba tegumente si mucoase curate, integre
- ajut pacientul sa-si faca baia generala sau sa se spele pe regiuni
- pregatesc materialele pentru baie
- asigur temperatura camerei la 20-22°C si a apei 37-38°C
- îl ajut sa se îmbrace, sa se pieptene, sa-si faca toaleta cavitatii bucale, sa-si taie unghiile
- pentru efectuarea toaletei pe regiuni pregatesc salonul si materialele necesare
- protejez pacientul cu paravan si îl conving cu tact si blândete
- continua tratamentul
Pacientul prezinta tegumente si mucoase curate, integre

Nevoia 8
Diagnostic de nursing
Obiective
Interventii
Evaluare
autonome
delegate
Nevoia de a comunica
P: Comunicare ineficace la nivel senzorial si motor
E: Durere, tulburari circulatorii cerebrale
S: Tulburari de vedere, pareze, afazie, anxietate
Pacientul sa fie compensat senzorial
- asigur îngrijiri relative la perturbarea senzoriala sau motrice a bolnavului
- suplinesc în satisfacerea celorlalte nevoi pe care nu si le poate satisface autonom
- efectuez exercitii pasive si active pentru prevenirea complicatiilor musculare, articulare
- pregatesc bolnavul pentru diverse examinari ale simturilor si îl îngrijesc dupa examinare
- continua tratamentul
Pacientul este compensat senzorial










Nevoi fundamentale
Diagnosticul de nursing P.E.S
Obiective
Intervenţii autonome ale asistentului medical
Intervenţii delegate ale asistentului medical



1. Nevoia de a respira
Dificultate în respiraţie din cauza durerii/bolii/agitaţiei manifestată prin dispnee (weazing, respiraţie Biot, respiraţie Cheyne-Stokes, Kussmaul ş.a,)
Restabilirea respiraţiei spontane, normale.
-Aşezarea pacientului în poziţie antalgică şi care să favorizeze o respiraţie uşoară (decubit semişezând, şezând, lateral dr/stg)
-Asigurarea condiţiilor de microclimat :salon aerisit, încălzit corespunzător,
-Sfătuirea bolnavului (dacă este cooperabil) să se liniştească pentru a încerca să respire normal.
Ad-strarea medicaţiei recomandată de medic, care să faciliteze respiraţia.




2. Nevoia de a se alimenta şi hidrata
Dificultate (deficit/surplus alimentar ± hidric) de a se alimenta şi a se hidrata, din cauza bolii/anxietăţii, manifestat prin inapetenţă, greţuri, apetit crescut, ş.a.....
Asigurarea unui regim dietetic corespunzător (alimentar şi hidric) şi supravegherea acestuia la nevoie.
-Bolnavul va primi dieta corespunzătoare patologiei digestive/infecţioase/restrictive în contextul bolii de bază
-Masa va fi servită într-un salon încălzit şi atmosferă plăcută.
-Bolanvul va fi servit/ajutat dacă nu se alimentează singur.
-As med monitorizează dieta şi nr de mese/zi,
- Precizează în FO bilanţul hidric/24 ore (asistenta urmăreşte raportul lichide ingerate şi excretate – urină/scaune/transpiraţii, ş.a. situaţii (ex. lichid pleural sau alte lichide patologice colectate, sialoreea, ş.a).
-Ad-strarea sol. perfuzabile (în cazul în care pacientul nu bea lichide singur) sau medicaţie care să protejeze/faciliteze digestia, la indicaţia medicului.






3. Nevoia de a elimina
Dificultate (alterarea eliminărilor) în a elimina, datorită restricţiilor impuse de boală/operaţiei la nivelul tractului digestiv/urinar, /tulburărilor de tranzit şi/sau imobilizării la pat (sau alte situaţii), manifestată prin poliurie/disurie/polakiurie, ş.a./transpiraţii abundente/ vărsături/scaune diareice, ş.a Facilitarea eliminărilor bolnavului în mod normal, în cel mai scurt timp.
-Ajutarea bolnavului să urineze/să aibă scaun, ş.a eliminări create postoperator colectarea acestor produse în cazul unor suspiciuni şi prezentarea acestora medicului.
-Monitorizarea nr şi cantităţilor de vărsături/scaune diareice, cantităţii de urină, ş.a. secreţii fiziologie/patologice
-supravegherea funcţionării sondei urinare/sondei nazo-gastrice/colostomei, ş.a şi notarea cantităţilor şi caracteristicilor acestor colecţii în FO.
-Captarea urinii, scaunelor şi notarea acestora în FO.
-asigurarea toaletării tegumentelor şi mucoaselor pacientului după transpiraţiile intense, după micţiune/defecaţie (asigurarea intimităţii bolnavului în timpul acestor acte)
- Pregătirea fizică şi psihică a pacientului în vederea efectuării oricărei proceduri descrise mai sus.
- determinarea bilanţului hidric.
- montarea diferitelor sonde în vederea facilitării eliminărilor/ colecţiilor...
- ad-starea de antivomitive, antidiareice sau laxative la indicaţia medicului
-la indicaţia medicului probele recoltate vor fi trimise la laborator în vederea analizării lor. (se va respecta etichetarea prod şi bilet de trimitere completat/datat corespunzător)




4. Nevoia de a se odihni
Imposibilitatea de a se odihni datorită durerilor/anxietăţii/poziţiei impuse de boală, manifestată prin insomnii.
Ajutarea bolnavului să se odihnească corespunzător
-Cameră bine aerisită/călduroasă, linişte.
-Poziţia comodă a pacientului, lenjerie curată
-la nevoie discuţii cu bolnavul (psihoterapie nespecifică) explicând starea actuală şi liniştirea acestuia.
- exemple pozitive din rândul altor pacienţi cu patologie asemănătoare.
- ad-starea de sedative/somnifere la indicaţia medicului.





5. Nevoia de a evita pericolele
Imposibiliatea de a evita pericolele din cauza durerilor/anxietăţii/tulburărilor psihice ş.a. din contextul bolii Reducerea durerilor şi/sau a anxietăţii/stărilor post depresive, ş.a
- poziţionarea bolnavului în poziţie de siguranţă (ex. copil agitat) şi folosirea accesoriilor patului care să elimine risul pericolelor
- convingerea pacientului să facă eforturi dozate (în contextul bolii) care să-i permită evitarea pericolelor.
-Asigurarea urinarului/ploştii lângă patul bolnavului, astfel ca pacientul să se simtă în siguranţă din acest punct de vedere (mai ales la bolnavii cu aparate gipsate, ş.a. la nivelul membrelor inferioare) şi servirea acestora la pat, în caz de solicitare din partea bolnavului.
-Asigurarea toaletei bolnavului totale/parţiale la pat în cazul bolnavilor nedeplasabili.
-Pregătirea materialelor/instrumentelor necesare pt efectuarea unor anumite tehnci/proceduri, pe care le explicăm pacientului, înaintea efectuării lor.
  • EKG, r-grafii ş.a
  • Recoltarea sângelui urinii/scaunului şi alte fluide ale organismului, pentru probe de laborator.
- Ad-starea medicaţiei anxiolitice/antidepresive, ş.a. recomandate de medic





6. Nevoia de a se mişca, de a avea postura dorită
Dificultate/imposibilitatea efectuării mişcărilor dorite de bolnav datorită fricii de a nu se instala durerea /anxietăţii /imposibilităţii de deplasare (ex. bolnav cu AVC sau cu fracturi/arsuri, ş.a.....
Bolnavul să-şi recapete încrederea în efectuarea mişcărilor care îi asigură confortul necesar.
- Repaosul total/parţial la pat (în funcţie de patologia boln), va fi asociat cu mişcări pasive efectuate de asistentă, ulterior (când situaţia bolnavului permite acest lucru) mişcări active, efectuate de către bolnav, sub supravegherea asistentei
-Reluarea treptată a mişcărilor, asociate cu recuperarea normală a pacientului, în funcţie de evoluţia bolii/ funcţiile vitale, ş.a.
- asigurarea lenjeriei curate, la nevoie, pentru pacienţii imobilizaţi la pat
- Repaos impus la pat – mobilizarea adecvată la intervale regulate de timp, pt prevenirea escarelor de decubit (la 2-3 ore).
-Reluarea treptată a mişcărilor la indicaţia medicului (în funcţie de patologia pe care o prezintă bolnavul)
- efectuare de teste de efort, la indicaţia medicului, pt aflarea toleranţei la efort a bolnavului.





7. Nevoia de a-şi păstra tegumentele şi mucoasele curate
- Imposibilitatea/dificultatea menţinerii tegumentelor curate din cauza repaosului impus la pat/datorită operaţiei (ex. colostomii, jejunostomii, ş.a) manifestat prin iritaţii locale/leziuni de decubit/ ş.a.
-Imposibilitatea/dificultatea menţinerii mucoaselor indemne datorită bolii de bază/operaţiei suferite, sondei urinare, manifestată prin iritaţii/dureri locale (ex. mucoasei bucale: afte, plăgi postoperatorii, ş.a, datorită episiotomiei suferită de pacientă postpartum, ş.a....
Bolnavul să aibă posibilitatea să-şi păstreze tegumente şi mucoasele curate/indemne, în cel mai scurt timp.
-Asigurarea execuţiei toaletei zilnice generale a tegumentelor bolnavului imobilizat şi după efectuarea nevoilor fiziologice ale acestuia (la nevoie se aplică unguente de protecţie pe suprafeţele tegumentare în contact prelungit cu patul).
- Asigurarea dezinfecţiei mucoaselor afectate ale bolnavului (ex cavitatea bucală: afte/sau postoperator)
-schimbarea lenjeriei de pat/corp la nevoie.
-Mobilizarea pacientului imobilizat la pat pentru prevenirea escarelor de decubit.
- efectuarea pansamentelor în zonele tegumentare afectate, în condiţii de asepsie crescută,
-montarea sondelor/cateterelor în condiţii de asepsie crescută şi menţinerea toaletei locale corespunzător după fiecare nevoie
-efectuarea masajelor pentru prevenirea tulburărilor circulatorii la bolnavii imobilizaţi la pat.





8. Nevoia de a-şi păstra temperatura corpului în limite normale
Dificultate de a-şi păstra temperatura corpului în limite normale datorită...stărilor febrile din contextul bolii/ infecţiei localizate /generalizate, manifestate prin hipertermie....
Pacientul să fie capabil să-şi menţină temperatura în limite normale.
-modificarea mediului ambiant cu facilitarea menţinerii temperaturii în limite fiziologice.
-aplicarea de comprese bolnavului în caz de creştere a temperaturii....
-înregistarea temp în FO de 2/zi
-hidratarea bolnavului în stările febrile
-supravegherea transpiraţiei şi îngrijirea tegumentelor bolnavului cu febră ridicată
Ad-starea medicaţiei antitermice la indicaţia medicului.



9. Nevoia de a se îmbrăca şi dezbrăca
Dificultate în îmbrăcarea respectiv dezbrăcarea bolnavului, din cauza patologiei care impune limitarea mişcărilor bolnavului.
Bolnavul să se îmbrace şi dezbrace singur
-după efectuarea toaletei bolnavului (sau în funcţie de împrejurări) asigur/ajut la îmbrăcarea/dezbrăcarea pacientului, astfel ca acesta să prezinte dureri/disconfort minim.
- Schimbarea lenjeriei corporale la nevoie.
-se va evita lenjeria strâmtă, care poate produce disconfort la mişcarea pacientului.
-Psihoterapie nespecializată prin care dăm încredere pacientului în recuperarea rapidă a mobilităţii afectate.



10. Nevoia de a comunica, a învăţa
Cunoştinţe insuficiente privind boala de care suferă pacientul
Pacientul să fie capabil să acumuleze cunoştinţe necesare recuperării rapide şi a înlăturării anxietăţii provocate de necunoaşterea evoluţiei bolii...
-discutuţii cu bolnavul despre starea actuală a bolii de care suferă, perspectivele privind vindecarea, precum şi importanţa urmării unei diete de viaţă care să prevină/menţină apariţia/reinstalarea/gradul bolii.
-importanţa vizitelor regulate la medic, precum şi a continuităţii tratamentului/ respectării orelor de administrare a medicaţiei recomandate.
- expunem factorii de risc care trebuie evitaţi (eliminarea fumatului, dietă hiposodată, mişcare zilnică, etc) pentru un trai sănătos/prevenirea agravărilor.
-determinăm bolnavul să înţeleagă că mişcarea/dieta alimentară normală fără grăsimi/mişcarea gradată/susţinută, determină un trai care prelungeşte viaţa
-aceleaşi aspecte trebuie aduse la cunoştinţa aparţinătorilor care vor fi obligaţi să creeze un mediu de siguranţă în jurul bolnavului, menit să-i asigure/prelungescă viaţa acestuia.
11. Nevoia de a acţiona conform propriilor convingeri şi valori, de a-şi practica religia.

Pacientul are apartenenţă religioasă şi acţionează conform propriilor credinţe şi obiceiuri
Această nevoie practicată de bolnav acţionează constructiv oferindu-i o stare de sănătate mintală optimă, acesta acţionând conform propriilor convingeri şi valori, obiectiv formulate.
- psihoterapie specializată


12. Nevoia de a fi preocupat în vederea realizării

Pacientul să fie preocupat faţă de tot ce se întâmplă cu el şi în jurul lui
Pacientul prezintă
-receptivitate faţă de tot ce se întâmplă în jurul lui,
-integritate fizică ? şi psihică,
-ambiţie
-motivaţie pt o vindecare cât mai rapidă,
- psihoterapie specializată efectuată de psiholog (unde acesta face parte din echipa de îngrijire ex. cazul pacienţilor identificaţi cu VHB, HIV, ş.a boli incurabile)


13. Nevoia de a se recreea
Incapacinate/dificultate de a îndeplini unele activităţi recreative, datorită patologiei de bază/asociate.
Pacientul să poată să se destindă şi recreeze
-psihoterapie nespecifică cu exemple pozitive de recuperare a unor alţi pacienţi cu afecţiune asemănătoare.
- determinarea bolnavului să participe la activităţi recreative alături de alţi bolnavi – urmărirea serialului/emisiunii preferate la TV, citirea unor reviste, cărţi, ş.a activităţi de socializare
- psihoterapie specializată efectuată de psiholog (unde acesta face parte din echipa de îngrijire ex. cazul pacienţilor identificaţi cu VHB, HIV, ş.a boli incurabile)

14. Nevoia de a învăţa cum să-şi păstreze sănătatea
Deficit de cunoştinţe/lipsa cunoştinţelor privind boala de care suferă, tratament, complicaţii, recuperare, mod de viaţă şi trai igienic. Pacientul să prezinte capacitatea de a acumula noi cunoştinţe – formarea unor atitudini şi deprinderi corecte de viaţă, pentru obţinerea unei stări de bine – dorinţa de a fi independent.
- asistenta prelucrează pacientul şi familia acetuia privind aspectele care trebuie respectate (dietă/ tratament/ mod de viaţă, ş.a) pentru a avea o viaţă normală/pentru prevenirea complicaţiilor...ş.a





NEVOIA
PROBLEME
SURSA DE DIFICULTATE POSIBILĂ
OBIECTIVE
1
2
3
4
1. A respira şi a avea o bună circulajie a) Dificultate în elibe­rarea căilor respiratorii
Lipsa cunoaşterii mijloacelor eficace de degajare şi expectoraţie - Durere
- Diminuarea mobilităţii
Ca pacientul:
- Să expectoreze secreţiile în... ore
- Să tuşească în mod eficace în... ore
- Să-şi elibereze căile respiratorii cu minimum de dificultate în termen de... ore
- Să-şi elibereze căile respiratorii de secreţii în termen de... zile
b) Dificultatea în a respira
- Anxietate
- Intoleranţa la efortul fizic
- Lipsa cunoaşterii mijloacelor de control al alerg ii lor respiratorii
- Lipsa cunoaşterii mijloacelor de prevenire a alergiilor respiratorii
- Prezenţa secreţiilor
- Să-şi diminueze tahipneea în... minute
- Să respire cu minimum de dificultate în termen de... ore... zile
- Să respire fără dificultate în termen de... zile
- Să aibă un ritm respirator regulat în... minute în termen de... ore... zile
2. A bea şi a mânca
a) Alimentaţie neadec­vată: deficit
- Anxietate
- Durere
- Stare depresivă
- Să crească în greutate... kg pe săptămână
- Să consume gustări între mesele principale
- Să ia suplimente nutritive de... ml/zi















1
2
3
4






- Slăbiciune, oboseală
- Lipsa de cunoaştere a alimentelor bogate în
colesterol, vitamina C etc. (a specifica) - Singurătate
- Să ia trei mese echilibrate în termen de... zile
- Să-şi crească aportul caloric de... kg/zi
b) Alimentaţie neadec­vată: surplus
-
- Anxietate
- Obişnuinţe alimentare deficitare
- Lipsa de cunoaştere a valorilor nutritive ale alimentelor şi nevoilor organismului
- Singurătatea
- Să-şi diminueze aportul cotidian de alimente cu... calorii/zi
- Să-şi diminueze aportul cotidian cu... porţii/zi
- Să piardă în greutate... kg/săptămână
- Să consume o cantitate de alimente în concordanţă
cu nevoile sale energetice (activitate, vârstă, condiţii de viaţă) în termen de... zile
- Să ia trei mese echilibrate în termen de... zile
- Să-şi facă meniul zilnic pentru... zile
c) Dificultate în a urma regimul (dieta)
- Obişnuinţe alimentare culturale diferite
- Lipsa de cunoaştere a alimentelor permise sau interzise şi înlocuitorii regimului
- Neacceptarea bolii
- Să-şi urmeze regimul în fiecare zi în termen de... zile
- Să utilizeze substituenfii alimentari care respectă regimul său în termen... zile
d) Dificultatea/incapa­citatea în a se alimenta
şi hidrata
- Slăbiciune/oboseală
- Lipsa de cunoştinţe în utilizarea ustensilelor/ aparatelor
- Diminuarea mobilităţii
- Să se alimenteze utilizând ustensile/aparate adecvate în termen de... zile
- Să consume alimente care se mănâncă cu mâinile (fructe, pâine, legume crude) la fiecare masă în termen de... zile
- Să se alimenteze singur în termen de... zile
- Să se hidrateze folosind ustensile/aparate adecvate în termen de... zile
- Să se hidrateze singur în termen de... zile





e) Hidratare excesivă cantitativ şi calitativ
- Anxietate
- Stare depresivă
- Să bea... ml de... în... ore
- Să diminueze cantitatea de... ml la... ml în termen de ... zile













1
2
3
4












- Lipsa de cunoaştere a efectelor nocive a anumitor lichide asupra organismului
- Singurătate
- Să diminueze ingestia de lichide fără conţinut nutritiv la... ml/zi
f) Hidratare neadecvată deficit:
- Obişnuinja de hidratare deficientă
- Lipsa de cunoaştere a nevoilor în hidratarea organismului
- Să-şi crească hidratarea la... ml/zi
- Să bea., ml de... în... ore
- Să aibă mucoasele umede în termen de... zile
g) Grejuri şi vărsături
- Anxietate
- Obişnuinţe alimentare deficitare
- Să-şi diminueze greţurile în termen de... ore
- Să nu mai aibă grejuri în termen de... ore
- Să-şi diminueze vărsăturile în termen de... ore
- Să nu mai aibă vărsături în termen de... ore
h) Refuzul de a se alimenta şi a se hidrata
- Stare depresivă
- Lipsa de cunoaştere a nevoilor în alimentaţia şi hidratarea organismului
- Singurătate
- Să-şi exprime acceptul de a bea şi a mânca în termen de... zile
- Să mănânce la fiecare masă o alimentaţie care să conţină o porţie din fiecare cele 4 grupe mari de alimente în termen de... zile
- Să bea... ml lichide (a specifica) în ... ore
i) Refuzul de a urma regimul (dieta)
- Obişnuinţe alimentare culturale diferite
- Lipsa de cunoaştere a alimentelor permise/ interzise şi a înlocuitorilor regimului (dietei)
- Neacceptarea bolii
- Să ia cel puţin o masă pe zi, respectând regimul în termen de... zile
- Să-şi exprime acceptul de a urma regimul în termen de... zile
3. A elimina
a) Constipajie
- Alimentaţie neadecvată
- Anxietate
- Diminuarea mobilităţii
- Hidratare neadecvată
- Lipsa de cunoaştere a mijloacelor eficace de eliminare
- Lipsa exerciţiului fizic
- Să elimine un scaun moale în termen de... zile
- Să aibă scaun fără dificultate în termen de... zile
- Să îi dispară semnele de constipaţie

















1
2
3
4






b) Deshidratare
- Diaree
- Lipsa cunoaşterii nevoilor de hidratare a organismului
- Vărsături
- Să nu prezinte nici un semn de deshidratare în termen de... zile
- Să aibă pielea suplă şi bine hidratată în termen de... zile
- Să prezinte o piele fără pliuri cutanate în termen de... zile
- Să aibă mucoasele şi conjunctivele umede în termen de... ore
c) Diareea
- Anxietate
- Obişnuinţe alimentare deficiente
- Lipsa de cunoaştere a mijloacelor preventive şi curative ale diareei
- Să-şi diminueze scaunele diareice în termen de... zile
- Să elimine un scaun de consistenţă normală în
termen de... zile
- Să se exprime că semnele de diaree au dispărut
d) Incontinentă de fe­cale
- Lipsa controlului sfincterului anal
- Să elimine scaunul la nevoie în bazinet
- Să defece la nevoie la toaletă
- Să înceteze a mai avea incontinenţă în timpul zilei în termen de... zile
- Să înceteze a mai fi incontinent în termen de ... zile
e) Incontinentă de fe­cale şi urină
- Lipsa controlului sfincterelor
- Să elimine scaunul în bazinet... la toaletă... la nevoie
- Să urineze în bazinet... în urinar la toaletă... la nevoie
- Să nu aibă incontinenţă în termen de... zile
- Să nu mai aibă incontinenţă în termen de... zile
f) Incontinentă urinară
- Lipsa controlului sfincterului vezical
- Să urineze în bazinet la nevoie
- Să urineze la toaletă la nevoie
- Să nu mai aibă incontinentă ziua în termen de... zile
- Să nu mai aibă incontinenţă în termen de... zile



















1
2
3
4


g) Retenţie urinară - Proces infecţios/inflamator
- Să urineze ... ml/în ... ore în fiecare zi
- Să-şi golească vezica la fiecare micţiune în termen
de... zile
4. A se mişca şi a avea o bună postură
a) Circulaţie neadec­vată
- Diminuarea mobilităţii
- Lipsa de cunoaştere a mijloacelor de ame­liorare a circulaţiei
- Să prezinte puls periferic bine bătut în termen de ... zile
- Să prezinte extremităţi calde în termen de... zile
- Să-şi exprime diminuarea durerii în termen de ... zile
- Să-şi diminueze edemele membrelor inferioare cu ... cm în termen de ... zile
- Să-şi exprime absenţa durerii în termen de ... zile
- Să-şi exprime diminuarea senzaţiei de greutate şi de inconfort în termen de... zile
b) Dificultate/incapa­citate în a se mişca
- Durere
- Oboseală/slăbiciune
- Lipsa de cunoaştere a tehnicilor mobilizării
- Să stea aşezat fără ajutor... minute... ore
- Să se ridice singur... minute... ore
- Să meargă singur cu ajutorul:
- unui baston... minute... ore
- unei cârje... minute... ore
- unui cadru... minute... ore
c) Edeme ale mem­brelor
- Circulaţie neadecvată
- Lipsa de cunoaştere a mijloacelor de dimi­nuare a edemelor
-Să-şi diminueze edemele cu... cm în termen de... zile - Să nu mai prezinte edeme în termen de... zile
d) Refuzul de a face activităţi fizice
- Durere
- Oboseală/slăbiciune, intoleranţă la efort
- Lipsa interesului
- Să-şi exprime acceptul de a îndeplini anumite activităţi în termen de... zile
- Să îndeplinească activităţi singur... cu ajutor... în termen de... zile
- Să se ridice singur... minute... ore
- Să se ridice cu ajutor... minute... ore















1
2
3
4






- Să meargă singur... minute... ore
- Să meargă cu ajutor... minute ... ore
5. A dormi şi a se odihni




a) Dificultate/incapa­citate în a se odihni
- Anxietate
- Durere
- Dispnee/tuse
- Lipsa de cunoaştere a mijloacelor de destin­dere
- Să-şi facă sieste de... ore pe zi
- Să aibă activităţi de destindere la alegere în termen
de ... zile
- Să-şi exprime o stare de bine în termen de... zile
b) Epuizare (istovire)
- Dificultate în a stăpâni stresul
- Lipsa de cunoaştere a mijloacelor de reme­diere a epuizării
- Să-şi exprime diminuarea epuizării în termen de... zile
- Să-i dispară epuizarea în termen de... zile
- Să îndeplinească activităţi cotidiene după ritmul său şi interesele sale în termen de... zile
c) Insomnie
- Anxietate
- Durere
- Stare depresivă
- Lipsa de cunoaştere a mijloacelor de favo­rizare a somnului
- Să doarmă câte 20-30 minute în termen de... zile
- Să doarmă ... ore fără întrerupere în termen de ... zile
- Să doarmă fără treziri în termen de... zile
- Să doarmă ... ore în fiecare noapte în termen de... zile
6. A se îmbrăca şi dezbrăca



a) Dezinteres fată de ţinuta vestimentară
- Confuzie
- Stare depresivă
- Slăbiciune/oboseală
- Să-şi exprime interesul pentru a se îmbrăca în termen de... zile
- Să-şi aleagă veşminte adecvate zilnic
- Să se îmbrace zilnic în termen de... zile
b) Dificultate/incapa­citate în a se îmbrăca şi a se dezbrăca
- Diminuarea mobilităţii


- Să se îmbrace/dezbrace singur în termen de... zile
- Să-şi înnoade cravata în termen de ... zile















1
2
3
4
7. A-şi menţine temperatura corpului în limite normale
a) Hipertermie
- Lipsa de cunoaştere a mijloacelor de prevenire a efectelor căldurii
- Proces infecţios/inflamator
- Să-şi diminueze temperatura cu ... grade în termen de ... zile
- Să prezinte o temperatură în limite normale (36,4°C axilar, 37°C bucal, 37,6°C rectal) în termen de ... zile
b) Hipotermie - Mediu rece (friguros)
- Să-şi crească temperatura cu ... grad(e) în termen de ... zile
- Să prezinte o temperatură în limite normale (36,4°C axilar, 37°C bucal, 37,6°C rectal) în termen de... zi (zile).
8. A fi curat, îngrijit şi a pro­teja tegumentele şi mucoasele




a) Alterarea mucoasei bucale
- Deshidratare
- Efectele secundare ale chimioterapiei
- Lipsa de cunoaştere a îngrijirilor preventive şi curative a leziunilor gurii
- Să prezinte o mucoasă bucală intactă în termen de ... zile
- Să-şi diminueze leziunile mucoasei bucale în termen... zile
b) Atingerea integrităţii tegumentelor
- Dificultatea/incapacitatea de a se mişca
- Incontinenţă de fecale şi urină
- Lipsa de cunoaştere a îngrijirilor preventive şi curative a leziunilor pielii
- Să prezinte o piele intactă în termen de ... zile
- Să-şi diminueze leziunea de la ... cm la ... cm în termen de ... zile
- Să-şi diminueze roşeaţa de la ... cm la ... cm în termen de ... zile
c) Dezinteres faţă de măsurile de igienă
- Stare depresivă
- Slăbiciune/oboseală
- Perturbarea imaginii de sine
- să participe la îngrijirile sale de igienă:
să se coafeze în termen de... zile
să se spele în termen de ... zile
să se bărbierească în termen de ... zile
să-şi spele dinţii în termen de ... zile
să se machieze în termen de ... zile
să-şi îngrijească unghiile în termen de... zile
Să-şi facă singur îngrijirile de igienă în termen de ...
zile

















1
2
3
4


d) Dificultate/incapa­citate de a face îngrijiri de igienă
- Confuzie
- Diminuarea motricitatii membrelor superioare
- Slăbiciune/oboseală
- Să-şi facă singură îngrijirile de igienă în termen de ... zile
- Să se coafeze singură în termen de... zile -Să-şi spele capul în termen de... zile
- Să se bărbierească singur în termen de... zile
- Să se machieze singură în termen de... zile
- Să-şi spele dinţii în termen de... zile
- Să-şi spele protezele dentare în termen de... zile
- Să-şi cureţe unghiile în termen de... zile
- Să-şi spele: - faţa
- pieptul
- braţele
- picioarele
- organele genitale - Să-şi cureţe ochelarii în termen de... zile
e) Refuzul de a-şi face
îngrijirile de igienă
- Stare depresivă
Slăbiciune/oboseală
- Lipsa de interes
- Să-şi exprime acceptul de a îndeplini îngrijiri de igienă în termen de... zile
- Să-şi facă îngrijirile de igienă în termen de... zile
- Să se coafeze în termen de... zile
- Să se spele pe cap în termen de... zile
- Să se bărbierească în termen de... zile
- Să se machieze în termen de... zile
- Să-şi spele dinţii în termen de... zile
- Să-şi spele protezele dentare în termen de... zile
- Să-şi cureţe unghiile în termen de... zile
- Să-şi spele:
-faţa - pieptul
- braţele














1
2
3
4






- picioarele
- organele genitale
- Să-şi cureţe ochelarii în termen de... zile





9. A evita pericolele
a) Anxietate moderată
- Lipsa de cunoaştere a mijloacelor ajutătoare
- Ameninţarea integrităţii fizice şi/sau psihice
- Neaccesibilitatea la informaţii
- Să-şi exprime diminuarea anxietăţii în termen de... zile
- Să-şi exprime dispariţia anxietăţii în termen de... zile
- Să-şi diminueze semnele anxietăţii în termen de... zile
- Să demonstreze absenta semnelor de anxietate în termen de... zile
b) Anxietate severă extremă
- Lipsa de cunoaştere a mijloacelor de autointervenjie în situaţii de criză
- Neacceptarea doliului
- Să-şi exprime diminuarea anxietăţii în termen de... zile
- Să demonstreze o diminuare a semnelor de anxietate în termen de... zile
- Să-şi diminueze anxietatea la un nivel uşor sau moderat în termen de... zile
c) Doliul
- Reacţie la pierderea unei condiţii (stări), care îi făcea plăcere persoanei sau a unui lucru care îi era în stăpânire
- Reacţie la pierderea unei fiinţe dragi
- Să-şi exprime sentimentele legat de pierdere în termen de... zile
- Să utilizeze anumite mijloace pentru a trece de fazele doliului
- Să-şi exprime înţelegerea reacţiilor de doliu în termen
de... zile
- Să-şi exprime acceptarea doliului în termen de... zile
d) Dificultate/incapa­citate de a-şi păstra sănătatea
- Lipsa de cunoaştere a obiceiurilor sănătoase de viată
- Să-şi exprime înţelegerea faţă de îngrijirile de sănătate în termen de... zile
- Să-şi exprime acceptarea tratamentului în termen de... zile















1
2
3
4





- Să ia el însuşi decizii legate de sănătate în termen de... zile
- Să demonstreze capacitatea psihomotorie în a
executa un tratament în termen de... zile
- Să-şi exprime interesul în ameliorarea sănătăţii în
termen de... zile
e) Durere acută
- Consecinţele unui traumatism chirurgical sau accidental
- Proces infecţios/inflamator
- Să-şi exprime diminuarea durerii în ... ore
- Să-şi diminueze semnele durerii în ... ore
- Să demonstreze absenţa semnelor durerii în ... ore
- Să-şi exprime absenţa durerii în ... ore
f) Durere cronică
- Consecinţele unui traumatism chirurgical sau accidental
- Lipsa de cunoaştere a mijloacelor de control ale durerii
- Proces infecţios/inflamator
- Să-şi exprime diminuarea durerii în ... ore
- Să-şi exprime absenţa durerii în ... ore
- Să-şi diminueze semnele durerii în ... ore
- Să demonstreze absenţa semnelor durerii în ... ore
g) Stare depresivă
- Pierderea stimei de sine
- Pierderea imaginii de sine
- Reacţie la doliu
- Să demonstreze absenţa semnelor stării depresive în termen de... zile
- Să-şi exprime diminuarea stării depresive în termen de... zile
- Să-şi exprime interesul pentru a îndeplini activităţi în termen de... zile
- Să demonstreze diminuarea semnelor stării depresive în termen de... zile
h) Perturbarea stimei de sine
- Dificultate în asumarea rolului
- Neadaptarea la o criză existenţială sau situaţională
- Sentiment de dependenţă
- Să-şi exprime creşterea stimei de sine în termen de... zile
- Să-şi exprime sentimentele pozitive în termen de... zile
- Să-şi exprime capacitatea de a face faţă dificultăţilor în termen de... zile








1
2
3
4










- Să ia decizii legate de activităţile cotidiene în termen de... zile
i) Perturbarea imaginii despre sine
- Dificultatea de adaptare la o modificare corporală
- Să exprime sentimente pozitive legat de imaginea de sine în termen de... zile
- Să-şi exprime acceptul de a-şi atinge partea mutilată a corpului în termen de... zile
- Să-şi atingă partea mutilată a corpului fără repulsie în termen de... zile
j) Frică
- Incapacitatea de a face fată realităţii trata­mentului
- Ameninţarea integrităţii fizice şi/sau psihice
- Tulburări de memorie
- Să-şi exprime diminuarea fricii în termen de... zile
- Să-şi exprime dispariţia fricii în termen de... zile
- Să-şi diminueze semnele fricii în termen de ... zile
- Să demonstreze absenta semnelor fricii în termen de... zile
k) Refuzul de a se conforma tratamentelor
- Dificultate de a se adapta la boală
- Lipsa de cunoaştere a necesităţilor tratamen-
tului
- Perturbări ale gândirii
- Frica fată de mijloacele de investigaţie şi tratament
-Să urmeze tratamentul prescris în termen de... zile - Să-şi ia medicajia regulat în termen de... zile
- Să-şi exprime acceptul de a se conforma tratamen­telor în termen de... zile
I) Risc de accident
- Confuzie
- Lipsa de cunoaştere a mijloacelor de pre­venire
- Să aibă mereu pielea intactă
- Să nu se rănească
- Să-şi exprime înţelegerea măsurilor de securitate în
termen de... zile
- Să utilizeze corect aparatele care îl ajută în termen de... zile

















1
2
3
4




- Tulburări de memorie
- Să se abţină de la un limbaj agresiv faţă de alţii în
termen de... zile
- Să-şi exprime diminuarea agresivităţii în termen de... zile
n) Riscul violenţei de sine însuşi
- Starea depresivă
- Tulburări de memorie
- Să-şi exprime absenţa ideii de suicid în termen de... zile
- Să se abţină de la gesturi de violenţă faţă de sine
însuşi în termen de... zile
- Să fie calm în termen de... zile
- Să-şi exprime starea de destindere în termen de... zile
10. A comunica
a) Agresivitate
- Diminuarea stimei de sine
- Lipsa controlului anxietăţii
- Neadaptarea la o situaţie
- Să-şi exprime diminuarea agresivităţii în termen de... zile
- Să-şi exprime calm sentimentele în termen de... zile
- Să-şi exprime capacitatea de a controla agresivitatea în termen de... zile
- Să vorbească cu voce calmă în termen de... zile
b) Atingerea integrităţii funcţiei şi rolului sexual
- Conflict de valori
- Insuficienţă/neadaptare la un model de rol (frica legată de performanţe sexuale, pierderea atracţiei sexuale etc.)
- Lipsa de cunoaştere a mijloacelor de a trăi sexualitatea în mod armonios
- Perturbarea imaginii de sine
- Să-şi exprime diminuarea neliniştii faţă de sexualitate în termen de... zile
- Să-şi exprime absenţa neliniştii faţă de sexualitate în termen de... zile
c) Comunicare inefica­ce la niyel afectiv
- Anxietate
- Lipsa de cunoaştere a mijloacelor eficace de a comunica
- Să comunice cu alte persoane în mod eficace în
tprmpn Ho /Hm
















1
2
3
4






- Neadaptarea la un rol, la o situaţie
- Să-şi împărtăşească sentimentele cu alte persoane în termen de... zile
- Să-şi exprime încrederea faţă de alte persoane în
termen de... zile
- Să stabilească linii semnificative fată de alte persoane
in luminii (In /lin
- Sa il exprimi emoţiile In termen de... zile
' i .i nxpilmn nnvnlln In luminii du /lin
d) Comunicare inefica­ce la nivel intelectual
- Confuzie
- Privaţiunea senzoro-perceptuală
- Supraîncărcarea do stimull
- Tulburări de gândire
- 8A pronunţe anumit* cuvinte uzuale tn termen de... zile
- Să exprime clar mesajele verbale in termen de... zile
- Să exprime mesajele non-verbale prin mijloace adaptate în termen de... zile
- Să formuleze fraze complete în termen de... zile
e) Comunicare inefica­ce la nivel senzori-motor
- Lipsa de cunoaştere a mijloacelor de a se adapta la limitele sale
- Să-şi exprime nevoile prin gesturi în termen de... zile
- Să utilizeze mijloace de comunicare eficace în termen de... zile
- Să răspundă corect la întrebări în termen de... zile
f) Confuzie
- Deshidratare
- Lipsa stimulării senzoriale
- Să recunoască membrii personalului sanitar şi membrii de familie în termen de... zile
- Să recunoască membrii familiei sale în termen de... zile
- Să răspundă corect la întrebări simple în termen de... zile
- Să spună ziua şi momentul zilei în termen de... zile
- Să recunoască locul unde se află în termen de... zile

















1
2
3
4



g) Izolare socială
- Dificultatea de adaptare la o criză existenţială sau situaţională
- Pierdere/separare
*
- Să-şi exprime sentimentul de izolare în termen de... zile
- Să iniţieze o conversaţie cu o persoană din anturaj în termen de... zile
- Să stabilească linii semnificative cu alte persoane în termen de... zile
- Să participe la activităţi sociale la alegere în termen de... zile
- Să-şi exprime diminuarea sentimentului de
singurătate în termen de... zile
_ Să-şi exprime absenta sentimentului de singurătate în termen de... zile
h) Perturbarea comuni­cării familiale
- Diferenţa de percepţie a rolurilor
- Dificultatea de adaptare la o problemă de
situajie
- Să-şi manifeste întrajutorarea reciprocă în termen de... zile
- Să-şi exprime ameliorarea comunicării familiale în termen de... zile
11. A acjiona conform propri lor convingeri şi valori, de a practica religia




a) Dificultate de a acţiona după credinţe şi după valori
- Apartenenţa la o cultură, religie diferită
- Neadaptarea la un rol nou, conflict de roluri
- Să îndeplinească acţiuni după sistemul său de valori în termen de... zile
- Să îndeplinească activităji religioase la alegere în termen de... zile
- Să-şi exprime rezolvarea conflictului în termen de...
zile
b) Nelinişte (îngrijorare) fafă de semnificaţia propriei existente
- Neacceptarea bolii
- Frica de moarte
- Să-şi exprime diminuarea dezordinii în termen de... zile
- Să-şi exprime absenta dezordinii în termen de... zile
c) Sentiment de culpa­bilitate
- Neadaptarea la un rol nou/conflict de roluri
- Reacţie la doliu
- Refuzul de a se conforma tratamentelor
- Să-şi exprime sentimentele de culpabilitate în termen de... zile
- Să-şi exprime diminuarea culpabilităţii în termen de... zile















1
2
3
4
12. A fi preocupat în vederea reali­zării
a) Dificultatea de a-şi asuma rolul
- Stare depresivă
- Neacceptarea bolii
- Să-şi exprime satisfacţia faţă de performanţele sale în îndeplinirea sarcinilor în termen de... zile
- Să-şi exprime acceptul în îndeplinirea sarcinilor legate
de un rol în termen de... zile
- Să îndeplinească sarcini legate de rolul său în termen de... zile
b) Dificultatea de a se realiza
- Perturbarea stimei de sine
- Singurătate
- Să participe la o activitate la alegere în termen de... zile
- Să-şi exprime interesul în îndeplinirea activităţilor la alegere în termen de... zile
c) Sentiment de nepu­tinţă
- Neadaptarea la o criză situaţională sau existenţială
- Incapacitatea de a se adapta la realitate (boală incurabilă, fază terminală)
- Insatisfacţie relativă la sistemul de îngrijiri
- Lipsa de cunoaştere a stării sale de sănătate şi a tratamentelor

- Să-şi exprime nevoile în termen de... zile
- Să-şi exprime diminuarea neputinţei în termen de... zile
- Să-şi exprime controlul situaţiei în termen de... zile
- Să îndeplinească activităţi la alegere în termen de... zile
- Să ia decizii pentru organizarea activităţilor în termen
de... zile
13. A se recrea
a) Dezinteres în a înde­plini activităţi recreative
- Durere
- Stare depresivă
- Slăbiciune/oboseală
- Să-şi exprime interesul în îndeplinirea activităţilor recreative în termen de... zile
- Să participe în fiecare zi la activităţi recreative în termen de... zile
b) Dificultate/incapa­citate în a îndeplini activităţi recreative
- Durere
- Dispnee/intoleranţă la efort
- Slăbiciune/oboseală
- Să participe la activităţi de ... ori pe săptămână
- Să participe la o activitate la alegere în termen de... zile
- Să activeze singur în termen de... zile
c) Refuzul de a înde­plini activităţi recreative
- Dificultate de adaptare la o modificare a schemei corporale
- Să-şi exprime acceptul de a îndeplini activităţi în termen de... zile













1
2
3
4




- Durere
- Dispnee/intoleranţă la efort
- Slăbiciune/oboseală
- Lipsă de interes
- Să îndeplinească cel puţin o activitate care-i face
plăcere o dată pe săptămână
14. A învăţa cum să-şi păstreze sănătatea



a) Dificultatea de a învăţa
- Anxietate
- Limite cognitive
- Limite senzoriale
- Lipsa de motivaţie
- Lipsa de pregătire psihică
- Să-şi exprime înţelegerea informaţiei primite în termen de... zile
- Să dea explicaţii referitor la informaţia primită în termen de... zile
b) Lipsa de cunoştinţe
- Apartenenţa la o cultură diferită
- Inaccesibilitatea la informaţie
- Să explice în termen de... zile:
boala
tratamentul medical
îngrijirile necesare (a specifica)
măsurile preventive
regimul
activităţi recomandate în convalescenţă
- Să-şi exprime intenţia de a utiliza noile comportamente achiziţionate în termen de... zile
- Să-şi demonstreze abilitatea în:
a îndeplini îngrijiri specifice în termen de... zile
a planifica regimurile în termen de... zile
a lua medicamentele în termen de... zile
c) Refuzul de a învăţa
- Credinţe culturale diferite referitoare la sănătate
- Neacceptarea bolii


- Să-şi exprime interesul de a învăţa în termen de... zile
- Să-şi exprime acceptul de a primi informaţii în termen
de... zile